Gönderen Konu: HAC TURİSTİK SEYAHAT DEĞİLDİR  (Okunma sayısı 499 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

fanidunya

  • Ziyaretçi
HAC TURİSTİK SEYAHAT DEĞİLDİR
« : Nisan 16, 2018, 09:29:11 ÖS »
HAC TURİSTİK SEYAHAT DEĞİLDİR

Hac İslam’ın beş temel esasından birisidir. Hali vakti yerinde olan her müslümana ömürde bir defa haccetmesi farzdır. Hacca gitmek yani bu ibadeti yerine getirmek için belli bir yaşa gelmek gerekmez. Esasen mali ve bedeni durumu müsait olan, ya da Kur’an’ın ifadesiyle “Ona bir yol bulup güç yetirenlerin Ev'i (Kabe’yi) haccetmesi Allah'ın insanlar üzerindeki hakkıdır” (Al-i İmran 3/97)

Hac ibadeti bir çok cihetten değerlendirilebilir. Aslında Hac bir semboller bütünüdür. Bu semboller iyi anlaşılırsa Hacdan gerekli haz alınıp istenen hedefe ulaşılabilir. Yoksa turistik bir ziyaretten ibaret olmuş olur. Bunun için Hac yolculuğuna çıkmadan evvel Hac ibadeti ve Hac menasikinin eda edileceği mekanlar konusunda yeterli teorik bilgi ile donanımlı olarak gidilmelidir.

Hac semboller bütünüdür dedik. Kur’an’da “Şeair” kelimesiyle ifade edilir ki “Semboller” demektir. “Safa ve Merve Allah’ın sembollerinden(min şeairillah)dir…” (Bakara, 2/158) ayetinde ifade edilir. O zaman Hacca giderken hac ile alakalı iyi bir alt yapıya sahip olmak lazım. Mikat, ihram, tavaf, sa’y, traş, şeytan taşlama, Arafatta vakfe, Müzdelifede vakfe… Bütün bunlar ne anlama geliyor? Mesela Mina’da şeytan taşlamanın ne manaya geldiği anlaşılmadan taşlama yapılırsa hacımız oradaki sembollere taş atarken o taş yığınlarını gerçek şeytan zannedip terlik ve şemsiyesini atıyor. Hacdaki sembollerin ne manaya geldiğinden kısaca bahsedelim.

Haccın çekim alanına MİKAT ile girilir. Mikat bir nevi randevudur. Her randevunun belli bir yeri ve belli bir vakti olduğu gibi mikat haccın başladığı zamanı ve yeri ifade eder. Diğer taraftan Hacı Rabbi ile olan Randevusuna özel kıyafeti ile gider. Hacı dünyevi elbiselerden sıyrılır ve kefen misali bembeyaz tek tip elbisesini bürünür. Sosyal ve ekonomik statüsünü de gösteren dünyevi elbise yoktur artık. Hacı bir nevi mahşer moduna geçer. Zaten Hac mahşerin provası değimliydi.? Bu yeni elbise Müslümanların eşitliğini de simgeler.Düşün bir kere. Hacca bir Reis-i cumhur da gitse bu kefeni giymek zorundadır. Bu yönüyle Hac nefsi de terbiye eder.

Lebbeyk…Buyur Allah’ım…Seferberlik emrini alan  bir askerin komutanının huzuruna çıkıp da “Emret Komutanım, işte geldim” demesine benzer. Hacı da çağrıyı almış ve gerekli hazırlıklarını yaparak LEBBEYK diyerek bu yola çıkmış demektir. Buyur Allah’ım emrindeyim demektedir Hacı.

Tavafta Kabe sola alınır. Neden? Kabe’nin sola alınması Kabe ile Kalbin karşı karşıya gelmesi demektir. Bu, tavafın ne kadar kalpten olması gerektiğini de gösterir. Tavaf ederken gönlünü temizleyen Hacı Zemzem ile de midesini temizler. Haramdan beslenme hastalığına şifa olması için kana -kana içer. Ve söz verir bir daha haram yiyip içmemeye. Artık tamamen kir ve pastan arınan hacı memleketine döndükten sonra da bu hal üzere devam edecektir.

Say’ bir arayıştır. Hacer validemizin arayışını sembolize eder. Hz. İbrahim tarafından ıssız çölde oğlu İsmail ile bırakılan Hacer validemiz henüz süt emmekte olan oğlu İsmail için su arayışına çıkar ve bir safa tepesine koşar bir Merve tepesine. Safa-Merve arasında yapılan bu Say’, anne sevgisi ve merhametinin Hacer validemizde tecelli etmesinin yad edilmesidir. Hacı Say’ ederken adeta Hacerleşir. Onun rolünü oynar.

Arafat vakfesi… Milyonlarca Hacı kefenlerine  bürünmüş olarak bu meydanı hınca hınç doldurur ve affedilmeleri için göz yaşı döker. Hacı burada dirilişi, mahşeri, ölmeden önce ölmeyi, hesaba çekilmeyi düşünür. Bunların dünyada provasını yapar. Arafata çıkan müminler burada kıyafetiyle artık bu dünyayı terk ettiğini gösterir. Haşr ve hesaba çekiliş sahnesini temsili olarak yaşar. Dönünce de bunları unutma ve ona göre yaşar.

Diğer taraftan Arafat vakfesi dünya Müslümanlarının yıllık kongresidir. Burada dilleri, ırkları, renkleri,kültürleri ve coğrafyaları farklı fakat inançları, duyguları gönülleri bir olan milyonlarca Müslüman yalınayak, baş açık kefene bürünmüş olarak Allah’a el açıp O’ndan af dilerler.

Recep Şahan.

fanidunya

  • Ziyaretçi
Ynt: HAC TURİSTİK SEYAHAT DEĞİLDİR 1
« Yanıtla #1 : Nisan 21, 2019, 09:19:05 ÖS »
HAC TURİSTİK SEYAHAT DEĞİLDİR  1

Hac günlerine yaklaşıyoruz. Hacılarımızın Kutsal topraklara intikali devam ediyor.Geçen yazımızda bir semboller bütünü olan Hacdaki sembolleri anlatmaya çalışmıştık.Bu yazımızda da  buna devam edeceğiz.

Mina’da   Şeytanlar Protesto Edilir, günahlar taşlanır…

Mina… Burada Muhassır Vadisi vardır ki Kabe’yi yıkmak üzere Yemen’den  gelen Ebrehe’nin fil ordusu burada helak olmuştu (Bkz.Fil Suresi) Ebabil kuşlarının fırlattığı küçücük taşlar koca fil ashabını nasıl helak ettiyse ,onların tuzaklarını nasıl boşa çıkardıysa yine burada şeytana taş atılarak şeytan ve taifesinin tuzakları boşa çıkarılır. Hacı bu düşünceyle Minada’daki sembolik şeytanlara taş fırlatılır. Mina aynı zamanda Hz. İbrahim ile oğlunun imtihan edildiği mekandır. Hz.İbrahim için bir tarafta Allah’ın “oğlunu kurban et” emri diğer tarafta ciğerparesi İsmail. Hz.İbrahim konuyu oğlu İsmail’e açar. İsmail’deki teslimiyete bir bakın: “Babacığım! Sana emredileni yap! İnşallah beni sabredenlerden bulacaksın (Saffat 102) .Bu arada şeytan da boş durmaz.Önce Hacer validemize gelerek kocası İbrahim’in oğlu İsmail’i kesmeye gittiğini haber verir.Hacer validemiz bunu ona kim emretmiş deyince şeytan “bunu ona rabbi emretmiş” cevabını verir.Bunun üzerine Hacer validemiz, “Pis şeytan!Rabbi emretmişse sana ne! Bana ne!” diyerek şeytanı taşlar. İsmail (as)’i de kandıramayan Şeytan son olarak ,baba olabilmek için yıllarca bekleyen Hz.İbrahim’in karşısına çıkar.Ki O’nu oğlunu kurban etmekten vazgeçirerek Allah’ın emrinden çevirmek ister.İşte Hz. İbrahim ise tuzağı fark eder ve bugün taşlama yapılan yerde şeytanı taşlayıp kovar.Neticede baba –oğul bu zorlu imtihandan başarıyla çıkarlar.İsmail teslimiyetiyle,İbrahim de Allah’ım emrine uyarak ciğerparesini feda edebileceğini göstererek bu sınavdan tam not alırlar. Mina’da evlat sevgisi değil Allah sevgisi galip gelmiştir . Hacı burada Allah için gerektiğinde en sevdiği varlığını verebilmeyi öğrenir.           

Minada şeytan taşlama neyi sembolize eder?

 Bütün şeytanları ve taraftarlarını protestoyu simgeler. Hacı attığı her taşı aslında nefsine ve şeytana atar. Ve Hacı attığı (70 veya 49 ki çokluktan kinayedir. Ey şeytan sana fırlatacak daha çok taşlarım var demektir) her taş ile bir günahını taşlamalı.Her taşla bir günahını çizip tevbe etmeli. Kulluğunun önündeki engeller burada bertaraf edilir.Gurur,kibir,mal,makam,mevki,rütbe,şan,şöhret vs. kulluğumuza mani olabilecek ne varsa Minada bertaraf edilir.

 Mina’da Kurban Kesme Ne manaya Gelir?

Hac’da Kurban da vardır ki bu da  Mina’da ifa edilir.  Kurban Allah için malını feda edebilmeyi öğretir insana. Burada kurban kesme Haccı nasip eden Allah’a şükrü ifade eder.Burada Kurban ta Hz. İbrahim’den kalma bir sünnettir.Kesilen bu kurbanın ,Hz.İbrahim’in en sevdiği yavrusunu Allah yolunda kurban edilmesinden bir bedel olduğu düşünülür.Yine Hacı Kurban  keserken ,Allah’ın verdiği mal ve evladın Onun yolunda engel değil ona yaklaştıracak vesile olduğunu düşünür.

         Traş Olmanın Manası

Ve traş. Bazı kardeşlerimiz Haccın semboller bütünü olduğunu unutarak traş olmanın Hac ile ne alakası var diye soruyorlar? Zahiren yok gibi görünse de derince tefekkür edilirse alakası olduğu görülür.Hacı önce şeytana taş atar,sonra  kurban keser ve daha sonra da traş olarak kendi varlığının bir parçasını kurban eder.Bu şu demektir.Bak Allah’ım! Senin ve bizim düşmanımız şeytanı taşladım. Malımı kurban ettim. İşte şimdide kendimden bir parça feda ediyorum. Gerektiğinde  senin yolunda canımı da vermeye hazırım.İşte traş olmanın  manası budur.

Recep Şahan.

 


* BENZER KONULAR

Kutlu Bir Dava Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 11:41:38 ÖS]


Huzurun Kaynağı Olan Evliliği Geciktirmek Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 11:36:37 ÖS]


Şükür Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 11:22:20 ÖS]


Allahü Teâlâya Hakîkî Kul Olmak Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 11:16:26 ÖS]


Mümin İmansız Ölmekten Çok Korkmalıdır Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 11:09:10 ÖS]


Şükür imtihanı Gönderen: KOYLU
[Nisan 17, 2024, 06:20:00 ÖS]


Namaz Yoksa Her Şey Eksik Gönderen: KOYLU
[Nisan 17, 2024, 06:15:19 ÖS]


Hadîs-i Şerîflerle – Namaz İbadeti Gönderen: KOYLU
[Nisan 17, 2024, 06:10:57 ÖS]


Nefis Cihadı Nasıl Kazanılır Gönderen: KOYLU
[Nisan 17, 2024, 06:04:37 ÖS]


İşte Bu Cennete Giden Yol Gönderen: KOYLU
[Nisan 17, 2024, 05:53:35 ÖS]


Asr’ı Saadette Yaşamak Demek Gönderen: fanidunya NET
[Nisan 17, 2024, 05:33:19 ÖS]


Diri ve Ölü Arasındaki Fark - Zikir Gönderen: fanidunya NET
[Nisan 17, 2024, 05:24:49 ÖS]


Bin Tane Canın Olsa Gönderen: fanidunya NET
[Nisan 17, 2024, 05:21:56 ÖS]


Müslüman'a Kafir Demeyiniz Gönderen: fanidunya NET
[Nisan 17, 2024, 05:10:24 ÖS]


Müslümanın Kendine ve Cemiyete Karşı Vazifeleri Gönderen: fanidunya NET
[Nisan 17, 2024, 05:02:40 ÖS]


2024 - Hüseyin Akpınar - Yadigarı Ahbab 320 kbps + Flac Gönderen: fanidunya NET
[Nisan 17, 2024, 07:47:06 ÖÖ]


Kadınlara Dair Kur’ani Hükümler 5 Gönderen: fanidunya NET
[Nisan 16, 2024, 01:51:14 ÖS]


Kadınlara Dair Kur’ani Hükümler 4 Gönderen: fanidunya NET
[Nisan 16, 2024, 01:45:26 ÖS]


Kadınlara Dair Kur’ani Hükümler 3 Gönderen: fanidunya NET
[Nisan 16, 2024, 01:41:46 ÖS]


Kadınlara Dair Kur’ani Hükümler 2 Gönderen: fanidunya NET
[Nisan 16, 2024, 01:36:04 ÖS]

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41