Gönderen Konu: Kibrin Haram Olması ve Sözünde Durmamanın Haram Olması  (Okunma sayısı 102 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimiçi fanidunya NET

  • Administrator
  • *****
  • İleti: 5745
Kibrin Haram Olması ve Sözünde Durmamanın Haram Olması
« : Eylül 15, 2021, 09:44:39 ÖÖ »
Kibrin Haram Olması
 
45) Said El-Hudri’den ve Ebû Hüreyre (r.huma)’dan ri­vayetle ikisi şöyle dediler. Resûlullah (s.a.s.) şöyle buyurdu:

“İzzet (şeref) Allah’ın izarıdır, kibriya, büyüklük de O’nun ridasıdır. (Allah-u Azze ve Celle buyurdu ki): “Her kim Be­nimle tartışmaya girerse ona azap ederim.”[1]

--------------------------------------------------------------------------------
 
[1] Müslim: (2620). Yüce Allah'ın "İzzet Allah'ın izarıdır, Kibriya ise O'nun ridası..." ile ilgili kavli hakkında ilim adamları şöyle dediler: "Hadisle geçen "izaruhû" ve "Ridauhu" kelimelerindeki (hu) zamirleri Allah'a râcidir. Ve hadisin sonunda Allah-u Teâlâ buyurdu ki" olacak.

Hadiste geçen: "Her kim Benimle tartışacak olursa ona azap veririm" kavli.hakkında ise şöyle demişlerdir: "Benimle tartışırsa yani bu konular (yücelik, kibir (büyüklenme) vs...)'da tartışmaya girip bunları kendi ahlâkından sayarsa, işte o kimse bu hadisteki ortaklar kapsamında olmuş olur. Bu da kibrin apaçık haram olduğunu gösteren şiddet belirten bir tehdittir. Hadiste geçen: "İzarım, ridam" gibi isimler mecaz olup güzel bir istiare sanatı mevcuttur. Tıpkı Arapların bir kimse hakkında: "Zühd onun gömleği, takva da kaftanıdır" dedikleri gibi. Bununla o kimsenin elbisesi kast edilmez. Bilakis o insanın sıfatı kast edilir. Allah en iyisini bilendir.

Sözünde Durmamanın Haram Olması
 
46) Abdullah bin Ömer (r.huma)’dan gelen rivayette Resûlullah (s.a.s.) şöyle buyurdular:

“(Aldatıp) sözünde durmayan kimseye kıyamet gününde bir sancak dikilir ve: “Bu, filan oğlu filancanın cayıp sözünde durmamasıdır.” denilir.[1]

Müslim de (1735) şöyle rivayet etmiştir:

“Allahu Teâlâ kıyamet günü insanların gelmiş ve geçmişlerini topladığı zaman, her sahtekar sözünde durmayanın sancağı çekilir ve: “Bu filan oğlu filancanın sözünde durmayışıdır” denilir.”

Müslim’de gelen bir rivayet lafzı ise şöyledir:

“Şüphesiz sözünde durmayıp cayan kimseye kıyamet günü bir sancak çekilir ve: “Dikkat edin! Ben filancanın sö­zünde durmayışı, filancanın sahtekarlığıdır.” denilir.”

Hadiste geçen “sancağın çekilmesi” kavli; kıyamet gü­nünde sözünde durmayana çekilip, başka insanlar o kimse­nin sahtekar ve düzenbaz olduğunu görsünler diye belirtmiş­tir. Allah en iyisini bilir.

47) Abdullah bin Mes’ud (r.a.)’dan rivayete göre Resûlullah (s.a.s.) şöyle buyurdu:

“Her aldatıcı, sözünde durmayan kimsenin kıyamet günü bir sancağı bulunur.” Bu fi­lancanın sahtekarlığıdır.” denilir.”[2]

Yine Müslim’de geçen lafız şöyledir:

“Her sözünde durmayan sahtekarın kıyamet günü bir sancağı bulunur ve onunla tanınıp bilinir.” Bu filancanın sahtekarlığıdır” denilir.”

48) Ebû Hüreyre (r.a.) dan rivayetle Nebî (s.a.s.) şöyle buyurdu:

“Allahu Teâlâ kıyamet günü üç kimsenin hasmıyım diye buyurdu. Bunlar: Benim için verip sonra da sözünde durmayan, hürü köle diye satıp parasını yiyen ve bir işçiyi çalıştırdıktan sonra ücretini vermeyen kemselerdir.”[3]

--------------------------------------------------------------------------------
 
[1] Müttefekun aleyh. Lafız Buhârî’ye aittir (6178).

[2] Müttefekun aleyh. Lafız Müslim’e aittir (1736). Buhârî'de (3187-3186) rivayet etmiştir.

[3] Buhârî (2270).


 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41