Gönderen Konu: İnanç, İman ve Akıl  (Okunma sayısı 493 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı melek

  • Global Moderator
  • *****
  • İleti: 2177
İnanç, İman ve Akıl
« : Ocak 12, 2020, 09:26:07 ÖÖ »
İnanç, İman ve Akıl

İnanç, bir düşünceye gönülden bağlanmak, birine duyulan güven duygusu, bir kimseyi ya da herhangi bir şeyin doğruluğunu sarsılmaz bir duygu ile benimsemek anlamlarına gelir. Felsefî anlamda inanç; zan, kanaat ve tahmin olarak da kullanılır. Nasıl ki bilgi zihnî bir faaliyet ise, inanç da bu zihnî faaliyetin son bulmuş aşamasıdır. Dolayısıyla inanç, zihnî olarak iki şeyden birisinin kesin olarak kabul edildiği durumdur.

İnançlar, dinî ve bilimsel inanç şeklinde farklılaşabilir. Örneğin, “Allah vardır” dini bir inanç iken, “dünya yuvarlaktır” tarzındaki bir inanç bilimsel inanç kategorisine girer. Yine sözgelimi, bir ateistin Yüce Allah’ın varlığına inanmaması da bir inançtır. Çoğumuz gündelik hayatta herhangi bir konuda kesin kanaat sahibi olduğumuzu anlatmak için “inanıyorum ya da inanmıyorum” kavramlarını kullanırız.

Görüldüğü gibi inanç, hem dini ve hem de din dışı, seküler alanlarda da geçerli bir sözcüktür.  İnanç teriminin en yakın karşılığı itikattır. Teorik bağlılığı ifade eden itikat, imana değil, inanca karşılıktır. Çünkü inanç fikrî, iman ise dinî bir içerik taşır. Ayrıca itikat sözcüğü, imanla eş anlamlı olarak da kullanılır.  İnançla iman arasında bir fark var mıdır? dediğimiz zaman, inancın din ile ilişkisi sorgulanıyor demektir.  İnanmayan insanlar da bir inanç taşıyabilir. Biraz önce ifade ettiğimiz gibi, sahip olduğu dünya görüşüne kesin olarak bağlanabilir. O da, bu  anlamda bir inanç taşımış olabilir.

İmana gelince, o, daha çok din ile ilişkili,  Allah’la ilişkili olan bir kavramdır, bir konudur. Böyle bir ayrımdan da söz edebiliriz. İman,  akîde anlamındadır. Dogmada bir eleştiri söz konusu değildir. Kesin ya inanacaksın ya inanmayacaksın şeklinde bir tartışma söz konusu değildir.  İslam imanından söz ederken buna değineceğiz. Kur’an-ı Kerim’de imanın salt dogma olmadığını bildiren âyetler vardır. Bu âyetlerden birisi şöyledir.  Hz. İbrahim (a.s.) bir peygamber olmasına rağmen bir âyette geçtiği şekliyle: “Hani İbrahim, Rabbim! Bana ölüleri nasıl dirilttiğini göster, demişti. (Allah ona) “inanmıyor musun?” deyince, “Hayır (inandım) ancak kalbimin/aklımın tatmin olması için, demişti.” (Bkz. Bakara 2/260). Burada kalbin yatmaması, kalbin itminan ve huzur bulmaması aynı zamanda aklın yatmaması anlamına da gelir. Onun için İslam kelamında imanın salt bir inanç, bir dogma olmadığı, dolayısıyla, bu imanın sağlam temeller üzerine oturtulabilmesi için bilgi ile temellendirilmesi gerektiği üzerinde durulmuştur.  Elbette bu bilginin de aklın ürettiği bir bilgiye dayalı olması gerekir. Bu açıdan imanımızın makul bir düzeye ulaşabilmesi,  o imanın insanın gönül ve zihin dünyasında birlikte bulunmasıyla alakalıdır.

 Diğer taraftan, zaman zaman -rivayetlerden de öğrendiğimiz kadarıyla- ashaptan bir grup Hz. Peygambere gelerek: “İçimizden öyle şeyler hissediyoruz ki, herhangi birimiz bunu söylemeyi bile büyük günah addeder.” Bunun üzerine Resûl-i Ekrem (a.s): “Hakikaten öyle bir şey hissettiniz mi?” diye sorarlar, onlar da: “Evet” deyince buyururlar ki: “Bu, imanın ta kendisidir.” Demek ki insandaki metodik kuşkuculuk dediğimiz şüphe aslında insanı inkâra götüren bir şüphe değil, daha çok imanı kesinleştiren, akli ve bilgisel temeller üzerine oturtan bir nlayışıdır. Meseleye bu açıdan baktığımız zaman biz saf İslam imanına dogma olarak bakamayız. İmanın hakikat aşamasına gelmesi, varlığını muhafaza etmesi istidlâli delillerle tahkim edilmesine bağlıdır. Mâtüridilere göre Allah’ı bilmek,  aklın alanına girer.

Çünkü insan imanı aklî açıdan bilgiyle temellendirmedikçe bu imanının kalpte mütemadiyen karar kılmayacağı ve etkin bir yaptırım gücüne sahip olamayacağı bilinen bir gerçektir.  Her ne kadar mukallidin imanı sahihtir denilmişse de tahkiki/istidlali iman öğütlenmiştir.

 


* BENZER KONULAR

Dünya Klasikleri - Serdar Yıldırım Gönderen: Serdar Yıldırım
[Haziran 07, 2024, 06:49:41 ÖS]


Karagöz İle Hacivat: Parayı Kim Buldu? Gönderen: Serdar Yıldırım
[Haziran 07, 2024, 06:42:55 ÖS]


İbrahim Sadri - Memleket Havalar 320 + Wav - ŞİİR ALBÜM Gönderen: fanidunya NET
[Haziran 02, 2024, 11:16:38 ÖS]


Sedat Uçan - Albümdışı & Single Eserleri Gönderen: fanidunya NET
[Haziran 02, 2024, 04:02:08 ÖS]


Cengiz Çelikel Albümleri 320 kbps Gönderen: fanidunya NET
[Haziran 02, 2024, 03:44:42 ÖS]


Merhamet İhtiyacı Gönderen: türkiyem
[Haziran 02, 2024, 07:37:25 ÖÖ]


Korku ve Ümit Arasında Gönderen: türkiyem
[Haziran 02, 2024, 07:33:19 ÖÖ]


Konuşmak Susmak ve Kardeşlik Gönderen: türkiyem
[Haziran 02, 2024, 07:29:32 ÖÖ]


Fitne Ateşinden Kaçmak Gönderen: türkiyem
[Haziran 02, 2024, 07:24:49 ÖÖ]


İyiliğe Çağrı Gönderen: türkiyem
[Haziran 02, 2024, 07:20:01 ÖÖ]


Zulümden Uzak Gönderen: fanidunya NET
[Haziran 02, 2024, 07:02:45 ÖÖ]


Dosdoğru Yolun Dört Zırhı Gönderen: fanidunya NET
[Haziran 02, 2024, 06:55:39 ÖÖ]


Cennetin Anahtarı Gönderen: fanidunya NET
[Haziran 02, 2024, 06:51:53 ÖÖ]


Haccın Verdiği Şuuru Taşıyalım Gönderen: fanidunya NET
[Haziran 02, 2024, 06:43:19 ÖÖ]


Vücutta Kapanmayan Yaralar Gönderen: fanidunya NET
[Haziran 02, 2024, 06:35:23 ÖÖ]


Modern İnsanın Zaman Kafesi Gönderen: anadolu
[Haziran 01, 2024, 03:27:14 ÖS]


Evlilikle İlgili Gerçekçi Olmayan Beklentiler ve Doğru Bilinen Yanlışlar Gönderen: anadolu
[Haziran 01, 2024, 03:22:58 ÖS]


Çocuklara İbadet Billinci Kazandırmanın Önemi Gönderen: anadolu
[Haziran 01, 2024, 03:13:58 ÖS]


Evlilikte Proplerimizi Nasıl Çözeriz Gönderen: anadolu
[Haziran 01, 2024, 03:06:14 ÖS]


Otizim ve Beslenme Gönderen: anadolu
[Haziran 01, 2024, 02:58:09 ÖS]

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41