www.FaniDunya.Net |HUZURUN, DOSTLUGUN, KARDEŞLİGİN EN GENİŞ PAYLAŞIMIN TARAFSIZ, KALİTELİ, DEVAMLI HİZMETİN ADRESİ
FANİDUNYA NET iSLAMİ YAŞAM HAYAT TOLUM VE AİLE => İSLAMİ YAŞAM HAYAT TOLUM VE AİLE => İnaç Ahlak => Konuyu başlatan: melek - Şubat 19, 2024, 09:17:51 ÖS
-
(http://www.fanidunya.net/resimler/besmele.png)
Ekonomi ve Ahlak
“Sahip oldukları her şeyden (yardım) isteyenlere ve sıkıntı içinde bulunanlara bir pay (ayırırlardı).” [1]
Tevhid ilkesine ve evrensel İslam düşüncesine dayalı bir toplum oluşturmayı hedefleyen Kur’an, insanların ayrılığa düşmelerini önleyen, insan emeğinin ve onurunun sömürülmesine yer vermeyen bir sistemi öngörür. O, sağlıklı ve ahlaklı bir toplum oluşturmak için, adaletin mutlaka gerçekleştirilmesini, [2] fırsat eşitliği ilkesinin de işletilmesini ister. [3]
Ekonomi terimi, bütün fertler için iktisadi, sosyal ve ahlaki davranış modelleri öngören bir sistemi ifade eder. İslam ekonomisini diğer ekonomilerden ayıran en önemli özellik, onun sosyal denge ve dayanışma için şart olan paylaşım adaletini temin etmesidir. Kur’an'ın, ekonomik sistemi yeniden yapılandırması sürecinde ilk hamleyi faize yapması, İslam ekonomisinin değinilen özelliğini yansıtır. Çünkü faiz, adaletsiz paylaşımın ve haksız kazancın en önemli vasıtasıdır. Bunun için Kur’an, faizi ve tefeciliği, Allah ve Elçisi'ne karşı savaş açmakla eş günah saymıştır. [4] Görüldüğü gibi İslam'da, dini, ahlaki ve insani değerleri feda ederek kazanç sağlamak, hiç de makbul bir iş değildir. Şu halde insani ve İslami gayeleri gerçekleştirmek için bir araç olan ekonominin, iman ve ahlak gibi yüksek değerlerle yönlendirilmesi gerekir.
İslam'da, ekonomi ile ahlak değerleri arasında sıkı ve devamlılık arzeden bir uyum vardır. Zenginliğe ahlaki bir özellik kazandıran zekât, dile getirilen gerçeğin en güzel örneğidir. Çünkü zekât, İslam iktisat sisteminin ahlaki bir yapısı olduğunu; bu yapının, toplumun manevi değerlerini bozmadan insanlar arasında dengeli ve uyumlu bir oluşum sağladığını; insandaki aşırı kazanç tutkusunu da törpülediğini ortaya koyar. Servet, zekât yoluyla hem sosyal sefaleti azaltma, hem de toplumda manevi ilerleme sağlama aracı haline gelir. İslam'da ekonomik faaliyetler tevhid, denge, hür irade ve sorumluluk gibi ilkelere dayalı olduğundan İslam iktisat düzeni, ahlaki bir yapıya sahiptir.
Kur’an, ekonominin çıkış noktasına ihtiyaç motifini koyar. [5] Yetimi örselemeyi, yoksulu azarlamayı yasaklar. [6] Servetin bekletilmesini değil, toplumsal işlevini yapabilmesi için işletilmesini ister. [7] Kur’an ilkelerine dayanan İslam iktisadı, insanın insanı sömürmesine, servetin sefahate, gösterişe ve ahlak bozukluğuna yol açmasına fırsat vermez. İsraftan uzak, gerekli üretim ve ölçülü tüketime açık yapısıyla yoksulluk kâbusunu ortadan kaldırır. İnsanlar arasındaki husumeti giderip toplumda huzur ve güven sağlar.
Kur’an'a göre insan, mükellef olan ve sorumluluk taşıyan ahlaki bir varlıktır. [8] Müslüman da, sadece inanan kişi değil, aynı zamanda inancının gereklerini yaşayan insandır. [9] Müslüman, servet kazanmayı, kişisel çıkar değil, Allah'a kulluğunu sürdürmenin bir gereği olarak görür. İnsan hayatını çalışmaya dayandıran Kur’an, [10] doğru ve verimli çalışmayı kutsamış, ibadeti de iş yapmaya engel görmemiştir. [11] Kur’an'ın çalışmayı ibadet sayması, iman değerine eren müminleri çalışmaya sevk etmiştir. Burada, İslam çalışmayı emrettiği halde "Müslüman ülkelerin birçoğu niçin ekonomik açıdan az gelişmiştir?" diye bir soru akla gelebilir. Müslüman ülkelerin pek çoğunun ekonomik açıdan az gelişmişliği bir gerçektir. Ama bu az gelişmişliğin sebebi, çalışmayı emreden İslam değildir. Bugünkü Müslüman toplumların durumuna bakıp İslam'ı yanlış yorumlamaya çalışmak, gerçeği maksatlı olarak saptırmaktır. Unutulmamalıdır ki Avrupa ortaçağın karanlığını yaşarken, dünyanın hakimi, İslam'ın hakını veren Müslümanlardı.
Liberal ekonominin bencil yapısı, iktisadi değerlerle ahlaki değerler arasındaki dengeleri bozmuştur. Bu dengelerin bozulması sonucu, madde putlaştırılmış, çok sayıda insan sömürgeci sistemlerin yemi haline gelmiştir. Ahlaki değerlerden tecrit edilen ekonomik sistem, aşırı kâr ve sömürü aracı olmuştur. Bu gerçek, sömürü sistemlerinin zihniyet kimliğini ortaya koyması bakımından oldukça dikkat çekicidir. Türkiye'de uygulanan ekonomik sistem de aynı özelliktedir. Bugün ülkede cari olan ekonomik sistem, iktisadi ve ahlaki değerlerle değil, hakim güçlerin şablonları tarafından yönlendirilmektedir. Her türlü yüksek değerden uzak tutulan bu ekonomik model, ülkede sadece sömürgeci ve yoksullaştırıcı bir büyümeyi sağlamıştır. Çünkü ülkede hep işsizlik, yoksulluk ve yolsuzluklar büyüyor, hayırlı yenilikler içeren verimli ve olumlu gelişmelere bir türlü ulaşılamıyor.
Batılı değerler içinde doğan ve İslami yapıyı dışlayan kapitalist sistem, günümüzde zengin ülkelerin yoksul ülkeleri sömüren bir aracı haline gelmiştir. Çünkü Batı, sadece kendine çıkar sağlayan değerleri savunmaktadır. İnsan emeğini ve onurunu sömüren ekonomik modeller karşısında, İslam'ın yeri ve önemi bir kez daha gündeme gelmiş bulunmaktadır. Bu noktada yapılması gereken iş, insan toplumlarında İslam’i değerler düzenini devreye sokarak ekonomiyi olumlu biçimde yönlendirmek, faiz ve haksız kazanç gibi helal olmayan, iktisadi hayatı kirleten girişimleri etkili tedbirlerle önlemektir. Ayrıca Müslümanların, kendilerini batı modeli ekonomik sistemlerden kurtarmaları gerekmektedir. Bunu gerçekleştirmek için toplumun bütün fertlerinde, İslam'a doğru bir tavır değişikliği olmalıdır. İslami değerleri ayakta tutan bütün sosyal kurumlar da İslami çizgilere uygun biçimde yeniden ihya edilmelidir. Daha da önemlisi, Müslümanların, sömürgeci ekonomik sistemlerin kör taklitçisi ve uygulayıcısı olmaktan vazgeçmeleridir.
Yüce Allah Kur’an'da:
“Yarışmacılar mutlu son için yarışsınlar."[12] buyurarak insanları mutlu sona erme yarışına çağırıyor. Alışverişte bile Allah'ı anan ve Kur’an'ın iyi Müslüman tanımı içinde yer alan Yüce Allah'ın bu çağrısı, sadece Müslümanlara değil, bütün insanlara yöneliktir. Çünkü O:
"İnsan için çalışıp uğraştığından başkası yoktur." [13] emri ile, değinilen gerçeği bütün insanlara duyurmaktadır. [14]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Zâriyât: 51/19
[2] Bkz. Nisa: 4/58; Mâide: 5/8 vb.
[3] Bkz, Hucurât: 49/13
[4] Bkz. Bakara: 2/278-279
[5] Bkz. Zâriyât: 51/19: Me'âric: 70/25 vb.
[6] Bkz. Duhâ: 93/9-10
[7] Bkz. En'am: 6/141; İsrâ: 17/26: Rûm: 30/38; Tevbe: 9/34vb.
[8] Bkz. İsra: 17/9, 36 vb.
[9] Bkz. Zuhruf: 43/69; Fussilet: 41/33 vb.
[10] Bkz. Nem: 53/39
[11] Bkz. Cuma: 62/9-10
[12] Bkz. Mutaffifin: 83/26
[13] Bkz. Necm: 53/39
[14] Fahrettin Yıldız, Kur’an Aydınlığında Hayatı Doğru Yaşamak, İşaret Yayınları: 258-260.
İNTERNET RADYOMUZ. 24 SAAT YAYINDADIR.
RADYO FANİDUNYA FM
www.fanidunya.net