Gönderen Konu: Uluhiyet  (Okunma sayısı 735 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı türkiyem

  • Administrator
  • *****
  • İleti: 1993
Uluhiyet
« : Şubat 05, 2019, 09:54:03 ÖÖ »
Uluhiyet

Allah, duyularla idrak edilemez. Ancak, duyularla akla malzeme toplanır. İnsan, duyularıyla yaratılmışları algılayıp kainattaki nizamı kavrar, aklıyla da bu izlerden hareketle yaratıcının varlığı ve birliğine ulaşmaya çalışır.

İman bir ispat meselesi olmaktan çok hidayet meselesidir. Hiç kimse pozitif bilimlerdeki gibi Allah'ın varlığını ispat edemez. Sadece imana vesile olacak delil­ler serdeder. İspat edilseydi imanın değeri kalmazdı. Zaten Kur’an da ispat için uğraşmaz.

Allah'ın varlık ve birliği konusundaki akli deliller muhtelif şekillerde gruplandı- nlır. İslam kelamdan genelde şu tasnifi benimsemişlerdin

-Hudus delili

-İmkan delili

-Gaye ve nizam delili

-Kabul-i amme delili

-İlk sebep, ilk illet delili

İspat şekillerinin incelenmesinden önce konuya giriş sadedinde şu mukaddi­meler aktarılmalıdır

a-Tevhid’i bilmenin sim ve ruhu, Allah’a imanın tahkikidir. Kalbin mutmainliğidir. Bu da kesin delillere vukufiyetle olur. Burhan imanın silahıdır.

b-Hakk’ın işaretinin zuhuru için batılın imha edilmesi gerekir. Hakk'ın cezbe­den bir kuvveti vardır.

"Yerdeki ve gökteki her şey isteyerek veya istemeyerek Allah'a secde etmek­tedir." (13/15)

c-Nazar, istidlal kanunudur. Şeriatın burhanıdır. "Aslı sabit dallan gökte hoş bir ağaçtır." (14/24)

Nazar (görüş geliştirme, fikir yürütme) hüccettir ve ilme götürür. Yeryüzünde Hak ve batıl ehli vardır.

İnsan akıl sahibidir. Aklını kullanınca onun için üzerinde tefekkür edilenin bilgisi oluşur. Zorlu meselelerde insan tefekkür, tedebbür eder ve doğruyu yanlıştan ayırır. Bu düşünme de ilmin yoludur. Biz Allah ve resulünü düşünceyle biliriz.

Taklit burhansız olursa batıldır. Masum sadece resuldür. Bunların hepsi düşünceyledir. Bir hadise karşısında biz " Bakın ve tefekkür edin."deriz. "İşitin ve tefekkür edin."demeyiz.

d-Hikmet sahibi kişiler işlerin hakikatinin beş duyu organı ve akıl ile idrak edi­lebileceğinde ittifak etmişlerdir. Hissi idrak tek başına yeterli değildir. Aklın idraki hissin idrakinden daha önemlidir. Çünkü,

*hissin idrakleri (renkleri, sıcak-soğuk vs.) gibi özel keyfiyetleredir,

*akli idrak bir şeyin künhüne varır,

*akli idrakler sınırsızdır, sonsuzdur.

e-Akıl, ilmin anasıdır ve ondan doğan ilim zaruri ve kesbidir.

f- Sapmış firkaların şüphelerini izale için hüccetlere önem vermek vaciptir. Tev­hit ilminden şüpheleri izale edecek kadar öğrenmek farzdır.

g-Marifetullah, hakikatte zaruridir. Akıl açısından zaruri, his açısından delile muhtaçtır.

Allah'ın varlığı hakkındaki deliller, tetkiki, sınırlandırmayı aşar. Küçük başlıklar al­tında birçok delil ortaya konabilir ama aslında hepsi aşağı yukarı yukarıdaki genel tasnifin kapsamına girer.

A-Hudus Delili:

I -Yaratma delili: Bu delile canlılar aleminin tamamı dahildir. Bu yol, iki asla da­yanmaktadır.

a.)Bütün var olanlar yaratılmıştır. Bu, hayvan ve bitkilerde bizzat bilinendir. Biz cansız cisimler görürüz. Sonra onlarda hayat ortaya çıkar. Böylece kat'i olarak bi­liriz ki hayatı ortaya koyan birisi vardır ve o da Allah’tır.

b.)Her yaratılmış şeyin bir yaratıcısı vardır.

Bu iki asıldan "Her var olanın bir faili/yaratıcısı vardır.” hükmü çıkmaktadır Ya­ratma delilinin içinde, yaratılmış eşya sayısınca delil vardır. Allah’ı hakkıyla bilmek isteyenin, mevcudatın (var olanların) gerçekten yaratılmış olduğuna vakıf olmak

için eşyanın cevherlerini(özlerini) bilmesi gerekir.(7/l85)

2-  Birleşiklik (terkip) delili: Her mürekkep (birleşik şey) yokluktan sonra mey­dana gelmiştir.

Her yokluktan sonra meydana şey hadistir (sonradan yaratıma­dır). Alem de bütünüyle sonradandır. Her sonradan olan varlığını bir var ediciye muhtaçtır. O da Allah’tır.

3-  Değişim ve dönüşüm işaretleri: Kainattaki her şey değişen maddedendir. Her zerre değişimin, hareketin ve sair arazın mahallidir. Değişim, bir halden

bir hale geçmedir. Zaruretle ve ilmin ispatıyla bilinir ki her değişim için onu mey­dana getiren bir sebep gerekir. Astronomi ilimleri gök cisimlerinin meydana ge­lişi hakkında ihtilaf halindedir. İlk halinde fezada toz halinde idi, yandı, soğudu vs. Bütün bunlarda bile bir ilk başlatıcıya ihtiyaç vardır. Aslında gökyüzünün yaratılışı gayptandır. (18/51)

 


* BENZER KONULAR

Borcu Olan Kişinin Kurban Kesmesi Gerekir mi Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 08:55:56 ÖS]


İhramlı Kimsenin Dikilmiş Elbise Veya İç Çamaşırı Giymesi Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 08:47:17 ÖS]


Sa'y Duaları Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 08:39:38 ÖS]


İslamda Tevekkül Ve Önemi Gönderen: türkiyem
[Dün, 11:35:34 ÖÖ]


Mehmet Akif Ersoy Ve Gençlik Gönderen: türkiyem
[Dün, 11:32:38 ÖÖ]


İstanbul’un Fethi Ve Gençlik Gönderen: türkiyem
[Dün, 11:26:23 ÖÖ]


İslamda Paylaşım Gönderen: türkiyem
[Dün, 11:20:43 ÖÖ]


Zekat Mali Bir İbadettir Gönderen: türkiyem
[Dün, 11:16:28 ÖÖ]


Allah Elbette Ben ve Elçilerim Galip Geleceğiz Diye Yazmıştır Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 07:58:04 ÖÖ]


Allah'tan Hakkıyla Haya Ediniz Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 07:53:23 ÖÖ]


Kendimizi Düzeltmeden Müslümanın Kanı Durmayacak Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 07:36:14 ÖÖ]


Sokak Köpeklerinin Öldürülmesi Caiz mi Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 07:18:00 ÖÖ]


İstikâmetin Önemi Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 06:56:05 ÖÖ]


Ahmet Şahin & Mehmet Kemiksiz - Hüdayi Yolu Gönderen: fanidunya NET
[Mayıs 26, 2024, 05:17:49 ÖS]


Birliğin Kaynağı Kur?andır Gönderen: anadolu
[Mayıs 26, 2024, 09:16:26 ÖÖ]


Allah Ve Peygamber Sevgisi Gönderen: anadolu
[Mayıs 26, 2024, 09:10:22 ÖÖ]


Manevi Seyahat Hac Gönderen: anadolu
[Mayıs 26, 2024, 08:53:54 ÖÖ]


Sabrın Sonu Selamettir Gönderen: anadolu
[Mayıs 26, 2024, 08:46:43 ÖÖ]


İnsan Onuru Mukaddestir Gönderen: anadolu
[Mayıs 26, 2024, 08:34:01 ÖÖ]


İslam’ın Engelliye Bakışı Gönderen: anadolu
[Mayıs 26, 2024, 08:29:31 ÖÖ]

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41