Gönderen Konu: Merhamet ve Adalet  (Okunma sayısı 119 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimiçi fanidunya NET

  • Administrator
  • *****
  • İleti: 5778
Merhamet ve Adalet
« : Haziran 15, 2023, 05:58:22 ÖÖ »


Merhamet ve Adalet

“İslâm; Allah Teâlâ’ya saygı, yaratıklarına da şefkat ve merhamettir.” Merhamet ve adalet, İslam’ın/Kur’an’ın temel kavramlarından... Ne yazık ki, merhamet ve adalet yoksulu bir toplum olduk...

Merhametle adalet birbirinden ayrılmaz. Merhamet nerdeyse, kimdeyse adalet de orada, ondadır. Merhametsizlik de, adaletsizlik de zulümdür.

Er-Rahman, Er-Rahim, El-Adl Allah Teâlâ’nın isim-sıfatlarından.

Kur’an-ı Kerim’de “Rahman” ismi 57 kez, “Rahim” ismi de 114 kez zikredilir. Rahman; yaratıkların tümüne nimet veren, merhamet eden, rahmeti her şeyi kuşatandır. (Araf/156) “O, rahmeti Kendine farz kılmıştır.” (En’am /12,54) Yaratan, yaşatan, sıhhat, akıl, irade ve rızık veren O(c.c)dur. Her şeyi insan için yaratmıştır. (Bakara/29, İbrahim/32-33, Lokman/30) “İnsana sayısız nimetler vermiştir. (İbrahim/34)

MERHAMETİ sınırsız/sonsuz olan Rahmân ve Rahim Rabbimizin; dünyadaki sayısız maddi-manevî nimetleri içinde en değerli ikisi, bizim için, son Kitabı ve son Rasulu’dur (s.a.v). İkisi de nimet/rahmet/hidayet rehberimizdir. (Maide/3, Tevbe/128, İsra/82, Enbiya/107)

İlahi mesajları, peygamberleri de büyük nimet ve rahmettir. (Maide/3, En’am /154, Araf/52, Hud/17) Kur’an, müminlere rahmettir. (Yunus/57, Nahl/89, İsra/82)

Peygamberimiz (S.A.V) de âlemlere rahmet olarak gönderildi. (Enbiya/107)

“İndirilen tüm suhufların, kitapların anlamı Kur’an-ı Kerim’de toplanmıştır. Kur’an’ın anlamı Fatiha’da, Fatiha’nınki “Besmele”de toplanmıştır. Başka bir ifadeyle “Fatiha” Kur’an’ın, “Besmele” Fatiha’nın, Kur’an da öteki kitapların özü, anası gibidir. Besmele yedi harf, Fatiha da yedi ayettir.

Kur’an-ı Kerim’in bir adı da ŞİFA’dır. “Kur’an, müminler için rahmet ve şifadır.” (İsra/82) “Kur’an hükümleri ‘hayat’ verir.” (Enfal/24) Rahmet kelimesi 114 ayette, merhamet kelimesi de bir ayette geçiyor. (Beled/17) Cennet, Kur’an’da “rahmetullah” olarak nitelendirilir.

(Âl-i İmran/107) “(Resulüm) Biz Sana emrimizden bir RUH vahyettik. Kitabı sana NUR yaptık; dilediğimizi O’nunla hidayete eriştiririz.” (Şûra/52)

Rahim; cennette müminlere merhamet edendir.

Merhamet, hem iyilik yapmayı hem de zararlardan/kötülüklerden korumayı içerir.

Birbirinizi sevmedikçe iman etmiş olmazsınız, iman etmedikçe cennete giremezsiniz.” (H.Ş.)

“Rahmetim, gazabımı geçmiştir.” (H.K) “Merhamet edenlere merhamet edilir.” “Kendin için istediğini, sevdiğini kardeşin için de iste ve sev.” “Müminler bir vücudun organları gibidir.”

“Rahmetin yüzde biri tüm mahlukata/yaratılmışlara verildi.” (H.Ş.)

Allah Teala’nın kullarına merhameti, annenin çocuğuna şefkatinden daha çoktur.” (H.Ş.) “Dinin temeli sevgidir.” “Merhamet, imandandır.” (S.A.V)

Altınları, malları biriktirip sayanların (Hümeze), Allah yolunda infak etmeyenlerin vay haline. (Tevbe/34)

Ne yazık ki, hem merhamet hem de adalet yoksuluyuz. Maddi yoksulluğumuzun nedenlerinden birisi de bu değildir mı? Her iki erdem de, paylaşmak değil midir? Acıları, sevinçleri, nimetleri, dertleri paylaşabilmek? Kardeşlik de sevgi de, Müslümanlık da bunu gerektirmiyor mu? Bencillik batağındayız!

Merhamet yerini düşmanlığa, adalet yerini zulme terk etmiş; sonuç ortada... Gelirler arasındaki dengesizlikler, uçurumlar birer merhametsizlik ve adaletsizlik göstergesi değil midir? Nerede zekât, infak, sadaka, isar? Ülkemizdeki zekât potansiyeli yıllık 85 milyar dolar civarındaymış. Zekât vermekten kaçanlara Hz. Ebubekir (r.a.) savaş ilan etmiş. “(Hangi kimlikte olursa olsun) Komşusu açken, tok yatan bizden değildir” (S.A.V) tehdidinin muhatapları bizler değil miyiz? “Zekât vermeyenin namazı da yoktur.” (İbni Mesud (r.a)) Dünyada zekât kapasitesi ise 10 trilyon dolarmış. Bir İslâm birliği sağlansa, zekât hayata geçirilebilse zillet, fakirlik sorunu kalır mı?

Zekâtta servet, zengin kesimden yoksula akıyorken, faizci düzendeyse bugünkü gibi yoksullardan zenginlere akmaktadır. Zekât bir bağış değil, yoksulun zenginin serveti üzerindeki “hakkı”dır. Zekât toplumda barışı, kardeşliği sağlıyorken, faiz de aksine husumetleri, kıskançlıkları besliyor, barışı da zedeleyebiliyor. Toplumsal adalet/denge güven de zekâtla sağlanabilir.

Bahaddin Elçi.

RADYO  FANİDUNYA FM
Yükleme linklerini görebilmek için üye olmanız gerekmektedir. Üye Ol veya Giriş Yap

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41