Gönderen Konu: Hacca Hazırlık  (Okunma sayısı 152 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı KOYLU

  • *****
  • İleti: 2126
Hacca Hazırlık
« : Kasım 05, 2022, 11:00:02 ÖÖ »
Hacca Hazırlık

Hac ibâdeti baştan sona ibretlerle ve derslerle dolu bir dînî vecîbedir. Derin anlamları ve hikmetli telkinleri bulunan bir kulluk deneyimidir. Öyle ki hayat ve ölümün tecrübe edilmesini sağlamaktadır. Hac ibâdeti esnâsında mü’min dünyâya āit ne varsa bilinçli olarak ve irâdeli bir kararla onu terk ediyor, kendini tam anlamıyla âhiret hayâtına hazırlıyor. Hac hazırlıklarına başlayan mü’min, hacca giderken bütün sevdikleriyle bir daha görüşmeyecekmiş gibi vedâlaşmak durumunda kalıyor. Bu öyle bir hazırlık ki, geride yarım kalmış hiçbir iş bırakmamak, kavgalı olduğu insanlarla barışmak, kendisi geri dönmediği zaman başka biri tarafından ödenmeyecek bir borç bırakmaması anlamına geliyor.

Kişinin zihnine dünyevî zorunlulukların ve endîşelerin sızıp kendisini bütünüyle Allâh’a adamaktan alıkoymaması gerekiyor.

Sonsuzluk yolculuğuna böylesine profesyonel bir hazırlık olan hac ibâdetindeki her eylem tevhîd ve şükür ifâde etmektedir. Hac ibâdeti esnâsında mü’minler ümmet olmanın bilincine ererler. Müslümanların vahdeti, birlik ve berâberliğinin provası yapılır. Hac ibâdeti Müslümanları aynı gāye etrafında bir araya getirir, onların maddî ve mānevî kuvvetlerini artırır, Müslümanların bir olma ve diri olma gücünün her tarafa yayılmasını sağlar, inananların samîmî olanları ile samîmiyetten uzak olanlarını birbirinden ayıran turnusol kâğıdı işlevini görür. Hacc mü’minlerin tanışıp kaynaştıkları ve birbirlerinden istifâde ettikleri istişâre ve şûrâ meclisidir. Mü’minleri bir araya getiren, birbirinin tecrübesinden istifâde kolaylığı sağlayan, birbirinin derdiyle dertlendiren, birbirinin sevincine ortak kılan hac ibâdeti, hiçbir mü’minin bir diğerini kendi acılarıyla başbaşa bırakamayacağını öğütleyen emsâlsiz bir ibâdettir. Hacdan maksat, Allâh’ın dînini yüceltmek ve Hz. İbrâhîm’in milletinden olmak ve Allâh’ın nīmetlerini yâd etmektir.

Diğer yandan hac ibâdeti, Allâh’ın evine saygının en güzel ifâdesidir. Allâh’ın yeryüzündeki en güzel nişânelerinden biri olarak Kâbe’ye saygı göstermek, Allâh’a saygı göstermek anlamındadır. Kâbe’de tecellî eden ilâhî güzellikleri sezmek, Kâbe’de yansıyan ilâhî nûra gark olmak gerçek mānâda hacı olmanın alâmet-i fârikasıdır. Bu sebeple hacca gitmek, imkânı olan her Müslümanın üzerinde, Allâh’ın bir hakkıdır. Âyet-i kerîmede belirtildiği üzere Rabbimiz: “Onda apaçık alâmetler, yāni Makām-ı İbrâhîm vardır. Kim oraya girerse güvende olur. İmkân bulabilenlerin Beyt’i ziyâret etmesi Allâh’ın insanlar üzerindeki hakkıdır. Kim de nankörlük ederse Allah, ālemlere muhtaç değildir.” (Âl-i İmrân 3/97) buyurmaktadır.

Beyt’i ziyârete imkân bulabilmek kişinin hâline ve mal varlığına bağlıdır. Hâli vakti yerinde olan yola düşer ve malı onu bulur. Muhabbeti güçlü olanın ahvâli yerinde olur. Muhabbet ve aşkın taştığı yerde kişinin şevki galeyâna gelir. Şevk ve heyecânın gālip gelmesiyle yol mu dayanır āşığın önünde? Uzun ve meşakkatli yollar kolaylaşır ve kısalır. Şevk ve heyecan olmadığında ise kısa yollar uzadıkça uzar gāfillerin gözünde. Gönlün şevki nereye ise ayaklar oraya koşar. Eğer mü’minde böylesi bu hâl yoksa şerîate göre onun imkân ölçüsü sâdece mal ile tahakkuk eder. O hâlde hac ibâdeti aşk, şevk ve coşku selinin zirve yaptığı bir deneyimdir. Kâbe’ye vurgun olanları, Hakk’a āşık olanları, kutsal beldelere sevdâlı olanları hiçbir şey tutamaz, onu maksadından alıkoyamaz ve menzil-i maksūda ermekten engelleyemez. Kâbe yolculuğu kalbe yolculuktur, kalbe yolculuk aşka revân olmaktır. İslâm, gücü yetmeyen kimselere müsâade ederken gücü yetenleri de ısrarla hacca dāvet etmektedir. Peygamber Efendimiz hadîs-i şeriflerinde şöyle buyurmaktadır:

“Allah yolunda cihâd eden, hac ve umre yapan kimseler, Allâh’ın elçileridir. Çünkü Allah bunların yapılmasına kullarını dāvet etti, onlar da icâbet ettiler.

Buna mukābil, O’ndan isterler, Allah da onlara isteklerini verir.” (İbn-i Mâce, Menâsik, 5)

Hacca giden mü’min eşyânın tesbîhâtını duyar, kozmik ālemin zikrine ortak olur, kendisinin baş koyduğu Beytullah iştiyâkına tüm varlıkların da iştiyakla katıldıklarını görür. Bu minvâlde Peygamber Efendimiz şöyle buyurmaktadır: “Her bir Müslüman ile birlikte, sağında ve solunda bulunan bütün taş, ağaç ve sert toprak da telbiyede bulunur. Bu iştirak -sağ ve solunu göstererek- şu ve şu istikāmette, arzın son hudûduna kadar devâm eder.” (Tirmizî, Hac, 14)

Hacca gitmek bir coşku selidir. Hacca giden kulun heyecânı tavan yapar. Hac ibâdeti kulu mānâ ālemlerinin seyrine katar. Onu kendinden alır, benlikten kurtarır, desinler’den alıkoyar, Hakk’a kurbân eder.

Hacca gidenler mānevî ālemlere dalarken, her türlü kir ve günahtan da arınmaya çalışır.

Böylesine arınma, donanma ve dirilme imkânı olan hacca gitmek için acele etmek ve dikkatli davranmak gerekmektedir. Hayır işlerinde acele edilmesini tavsiye eden Peygamber Efendimiz, hac ibâdetinde de aynı hassâsiyeti göstererek şöyle buyurmuştur:

“– Hac yapmak isteyen, acele etsin! Olur ki insan hastalanır, (bineği) kaybolur veya bir mānî zuhûr eder.” (Ahmed bin Hanbel, el-Müsned, I/214)

Özenle hazırlanan, çileli yolculukları rahmet seyri olarak gören, ne kadar zorlu olursa olsun hacca gitmek için her türlü sıkıntının üstesinden gelen mü’minin haccı uğruna gerçekleştirdiği fedâkârlıklar ayrı güzelliklerdir. Mü’min haccını Allâh’ın rızāsına ermek için gerçekleştirir. Hacca giden mü’min küfrün karanlıklarını îmânın ışığıyla aydınlatır, günahla tersyüz edilen hayâtı amel-i sālihle kıvâma erdirir, gafletle köhneleşen ömrü zikrullâh, telbiye ve tekbirlerle anlam hazînesi kılarlar.

Peygamber Efendimiz bu hakīkati şu şekilde dile getirmektedir: “Kötü söz söylemeden ve büyük günah işlemeden Allah için hacceden kimse, annesinden doğduğu günkü gibi günahsız olarak döner.” (Buhārî, Hac, 4) Rükünlerini, sünnetlerini ve âdâbını yerine getirmek haccın olmazsa olmazlarıdır. Avâmın haccı Beytullâh’a teveccüh, havassın haccı ise bizzat Beytullâh’ın sāhibine teveccühtür (Kuşeyrî, Letâifu’l-İşârât, I/163).

Bedenle yapılan haccın yanında kalbimizle gerçekleşen haccın kıvâmı ve tadı ayrı seyirdedir. Bedeniyle hac yapan kimse niyetlenip ihrâma girer, vakfe yapar, Kâbe'yi tavâf eder, sa’y yapar, tıraşını olur, kurbanını keser. Kalbiyle hac yapan da bunları aynen îfâ eder.

Hacca niyet kalb ehline tam bir karar ve güçlü bir irâdeden ibârettir. Kalben haccını îfâ eden kimse ilâhî emirlere muhalefet kisvesinden sıyrılır ve şehvetlerine düşkünlük giysisini çıkarır. Muhalefet ve şehvet elbisesinden soyunurken sabır ve fakr elbisesine bürünür. Nefsin arzularına uymaktan sakınır, tûl-i emel duygularına kapılmaktan kaçınır.

Hacca giden kimse giyim kuşamıyla tamâmen sâde ve temiz olur ki her hâliyle kendinde Allâh’a itāat ve teslîmiyet belirtileri görülür. Vücûdunun her hücresinde Hakk’ın rızāsını terennüm kendisinde belirmeye başlar (Kuşeyrî, Letâifu’l-İşârât, I/163). Bedeniyle hacca gidenlerin mevsimi Zilhicce ayında gerçekleşirken, kalben hacca gidenlerin hacca hazırlığı gençliğin baharında başlar. Bir ömür boyu hasret çekenler hacla vuslata ererler.

Hacca gidenler vakt bilincine erer, zamânı kuşanır, vaktin hakīkatine erer, arayışın derdini güder, güzelliklerle gözünü ve gönlünü bürümüş olur. Hakk’a sevdâlı, arayışında samîmî olup aslî yolculuğa koyulanlar ancak kalb boyutunda hac yapanlardır. (Kuşeyrî, Letâifu’l-İşârât, I/165)

Hac arınma mevsimidir, yenilenme çabasıdır ve îmânı tâzelemeye en güzel vesîledir. Peygamber Efendimiz bu durumu çok özlü bir şekilde ifâde etmektedir: “Hacla umrenin arasını birleştirin. Zîrâ bunlar günâhı, tıpkı körüğün demirdeki pası temizlemesi gibi temizler.” (Nesâî, Menâsik, 6; İbn-i Mâce, Menâsik, 3) O zaman bize düşen hacla umreyi birleştirmek olmalı, o kutlu beldeye yolculuğa can atmak olmalı, mukaddes beldede yüzlerimizi Beytullâh’a sürmek olmalı, ağlamalı, yanmalı, özlemeli ve derinden bir içli âh ile Mekke ve Medîne’ye hasret olmalı. Senede bir defa olan ve muayyen günlerde icrâ edilen haccın dışında, yılın herhangi bir vaktinde ve istenildiği kadar yapılması mümkün olan “umre”, yüksek fazīletine dayanarak “küçük hac” olarak tâbir edilir.

Ebû Hureyre (.a) anlatıyor. Bir gün Peygamber Efendimiz (sav) bize bir konuşma yaptı:

“- Ey Müslümanlar, Allah size haccı farz kıldı, haccedin!” buyurdu. Ashâb-ı kiramdan biri:

“- Her sene mi ey Allâh’ın Resûlü!” diye sordu.

Hz. Peygamber, adam sorusunu üç defa tekrarlayıncaya kadar cevap vermeyip sustu. Sonra şöyle buyurdu:

“- Eğer ‘evet’ deseydim her sene haccetmeniz farz olurdu, siz de onu yerine getiremezdiniz!” Sonra sözlerine devamla:

“- Ben, sizi kendi hâlinize bıraktığım sürece siz de beni kendi hâlime bırakın. Çünkü sizden öncekiler peygamberlerine çok suâl sormaları ve aldıkları cevaplar konusunda ihtilâf etmeleri sebebiyle helâk oldular. Bundan dolayı size bir şey emrettiğim zaman onu gücünüz yettiğince yerine getirin. Herhangi bir şeyi de yasaklarsam ondan da kesin olarak kaçının!” buyurdu (Müslim, Hac 412; Nesâî, Menâsik 1. Buhārî, İ'tisâm 2).

Dile getirdiğimiz âyet ve hadislerin ifâde ettiği gibi Rabbimiz biz kulları için birçok af ve mağfiret kapıları aralamakta, bulunmaz fırsatlar sunmaktadır. Bu fırsatları değerlendiren kimselere de birçok mükâfatları garanti etmektedir. Bununla birlikte imkânı olduğu hâlde dünyevî meşgalelere dalarak Allâh’ın evini ziyâret etmeyen kimseler için de şiddetli tehditler mevcuttur. Böylelerini uyarmak için Sevgili Peygamberimiz şöyle buyurmuştur:

“Kim, azığa ve kendisini Allâh’ın evi Ka’be’ye ulaştıracak bir bineğe sâhip olduğu hâlde haccetmezse, ha yahudi, ha hristiyan olarak ölmüş hiç fark etmez.” (Tirmizî, Hac, 3)

RADYO DİNLEME LİNKİMİZ
Yükleme linklerini görebilmek için üye olmanız gerekmektedir. Üye Ol veya Giriş Yap

Çevrimiçi fanidunya NET

  • Administrator
  • *****
  • İleti: 5789
Ynt: Hacca Hazırlık 1
« Yanıtla #1 : Mayıs 26, 2023, 07:06:33 ÖÖ »


Hacca Hazırlık  1

Asr-ı saadette Efendimizin mescidi Müslümanların ibadet, eğitim ve her türlü sosyal birlikteliğini sağladığı müessese idi. Daha sonraları kurumlar oluştu. Başta eğitim yuvaları medreseler ve diğer kurumlar. Tekke müessesinin 8. asırda ortaya çıktığı tahmin edilmektedir. Tekkeler daha ziyade toplumun mânevî ve ahlâkî açıdan eğitilmesine yönelik esaslar üzerinde yoğunlaşmıştır (M.Kara,'Tekke',DİA).

Hac günleri başladı. Salgın sürecinden sonra ilk defa bu yıl hac kotasının tamamı değerlendirilecek. Bu da seksen binin üzerinde insanımızın ve buna bağlı başta aile yakınları olmak üzere çok sayıda insanımızın hac heyecanını yaşaması demektir. Başkanlığımızın çeyrek asrı geçen tecrübesi ile ve aldığı tedbirler ile çalışmalar başladı. İlk olarak kayıtlardan sonra hac eğitim seminerleri yapılıyor.

Haccın iki yönü var: Yolculuk ve ibadet. Valiz, otobüs, uçak ve otel gibi yolculuğa ait hususlar hac ibadetinin huzur içinde ve sağlıkla yürütülmesi için alınan tedbirlerdir. Yolculuk boyunca haccın kazanımları hem yolculukta, hem kutsal beldelerde hem de döndükten sonra üzerimizde hissedilmelidir. Bu itibarla hacı adaylarımızdan ve yakınlarımızdan beklentimiz müftülüklerimizin ilan ettiği seminer proğramlarına katılmalarıdır. 

Hac farz olan ibadetlerdendir. Her ibadetin temel rükünleri vardır. Bu itibarla ibadetler bir ölçü işidir. İbadetlerde keyfilik olmaz. Her ibadet gibi hac ibadetinde de uygulamada bir takım şartları vardır. İhram, vakfe ve tavaf bunların başında gelir. Bir de hikmet boyutu vardır. Şekil şartları yerine getirilirken yaptığımız her bir davranışın bize katması gereken güzellikleri ve dersleri asla ihmal etmemeliyiz. İşte bu sebeple ecdadımızın formüle ettiği bu güzel cümle hacca hazırlıklı gitmeyi bize hatırlatmaktadır.

Nasıl ki namaz ibadetimizin edasında bilmemiz gereken ve uygulamada dikkat etmemiz gereken hususlar varsa hacda da var. Bu itibarla hac;

- Öncelikle ibadettir ve diğer kardeşlerimizle yerine getirdiğimiz toplu bir ibadettir.

- Derdimiz davet sahibini memnun etmek olsun. Yani sadece Rabbimizin rızasını gözetelim.

- Ölümün provasıdır. Özellikle Arafat vakfesi ve sonrasındaki manzara bütün hüccacı derinden etkileyen bir manzaradır.

- Allah için yurdunu terk etmektir. Kul, bir ömür yaşadığı evinden, yurdundan, evlatlarından ve hatıralarından kendi istek ve iradesi ile ayrılmaktadır.

- Kardeşliği yaşamaktır. Dünyanın dört bir tarafından gelen din kardeşlerimiz ile yıllık buluşma gerçekleşecektir. Arafatta beraber el açılıp dua edilecek. Yolculuk ve ibadetler esnasında kardeşlerimizi üzmemek ve sıkıntı vermemek için büyük gayret sarfedelim.

- Tarihe ve Kabeye arzın merkezine yolculuktur. Vahyin indiği yere, Efendimiz ve ashabının din yolunda mücadele ettiği mekanlara gidiyorsunuz.

- Nezaket ve nezafet: Allah Rasülü(s.a)’nün öğrettiği onlarca güzellik içinde bu iki kavramı yolculukta asla ihmal etmeyelim. Müslüman her yerde temiz ve naziktir. Ama özellikle hac yolculuğunda kullandığı alan ve çevresine karşı bir kat daha duyarlı olmalıdır. Ve bu anlayışı bir hayat felsefesi haline getirmelidir.

- Başkalarının eksiğini aramayın ve onları düzeltmek için uğraşmayın. Tanıyalım veya tanımayalım bir Müslümanın hatası veya yanlışı bizi üzer. Ama kutsal mekanlar başkalarının eksiklerini araştırma yeri değildir.

- Haremde ibadetler esnasında başkalarının yaptıklarına takılmayın. İçtihat farklılıklarından kaynaklanan uygulama farklılıkları rahmettir.

- Kafile insicamına ve uyumuna dikkat edelim. Kültürümüzde asker arkadaşlığı, okul arkadaşlığı bir de hac arkadaşlığı önemli bir yer tutar. Dönüşte birçok dost kazanmış olarak döneceğiz.

- Yol hazırlığı yapan bütün hacı adaylarımıza yol açıklığı olsun. Mebrur bir hac için sâlimen gidip, ğânimen d

RADYO  FANİDUNYA FM
Yükleme linklerini görebilmek için üye olmanız gerekmektedir. Üye Ol veya Giriş Yap

 


* BENZER KONULAR

Zekt Mali Bir İbadettir 1 Gönderen: fanidunya NET
[Bugün, 06:54:39 ÖÖ]


Zekt Mali Bir İbadettir Gönderen: fanidunya NET
[Bugün, 06:45:27 ÖÖ]


Manevi Seyahat Hac Gönderen: fanidunya NET
[Bugün, 06:38:59 ÖÖ]


Sabrın Sonu Selamettir Gönderen: fanidunya NET
[Bugün, 06:31:56 ÖÖ]


2014 - Asfa Temiz Kalpler Korosu - Tertemiz 320 kbps + Wav Gönderen: fanidunya NET
[Bugün, 06:21:20 ÖÖ]


Resûlullah Efendimize Tabi Olmak Gönderen: fanidunya NET
[Bugün, 06:08:34 ÖÖ]


İnsan ve İnsanlık Gönderen: türkiyem
[Dün, 08:25:05 ÖS]


İslam’ın Kadına Verdiği Değer Gönderen: türkiyem
[Dün, 08:20:33 ÖS]


Kulluk Bilinci Gönderen: türkiyem
[Dün, 08:12:12 ÖS]


İnsan Onuru Mukaddestir Gönderen: türkiyem
[Dün, 08:07:04 ÖS]


İslam’ın Engelliye Bakışı Gönderen: türkiyem
[Dün, 08:02:58 ÖS]


Zaralı Alışkanlıklardan Korunmak Gönderen: anadolu
[Dün, 07:19:12 ÖÖ]


Hz. Peygamber ve Birlikte Yaşama Ahlakı Gönderen: anadolu
[Dün, 07:13:25 ÖÖ]


İslam Ahlakı Gönderen: anadolu
[Dün, 07:08:04 ÖÖ]


Mutaki Olmak Gönderen: anadolu
[Dün, 07:03:31 ÖÖ]


İbadetin Özü Dua Gönderen: anadolu
[Dün, 06:57:45 ÖÖ]


Haya – Ahlak – İmandır Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 06:34:05 ÖÖ]


İkiyüzlülük- Münafıklık – Manevi Bir Hastalıktır Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 06:28:39 ÖÖ]


İslamda Birlik ve Beraberliğin Önemi Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 06:21:39 ÖÖ]


İnsanlara İyi Muâmele Etmek Aklın Yarısıdır Gönderen: fanidunya NET
[Dün, 06:12:43 ÖÖ]

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41